Experiència

Col·laboració en l’elaboració del contingut del díptic de la campanya del joc no sexista

Ajuntament de Barcelona – Consell de Dones del Districte de Sant Andreu

Novembre 2010
 


Taller de formació de formadores i formadors de l’àmbit del circ en aspectes bàsics de gènere i coeducació per a la seva aplicació pràctica
 

Ateneu Popular de Nou Barris
Abril de 2011

Aquest taller de formació té per objectiu sensibilitzar els i les formadores de circ sobre la importància d’integrar la perspectiva de gènere a la formació de formadors en matèria de circ. Aquesta presa de consciència ha permès dissenyar una sèrie d’estratègies per a comprendre quin és el procés cíclic que es proposa a través de la metodologia del canvi: observar per analitzar conjuntament, posar-se d’acord, fer propostes conjuntes (planificar) per poder intervenir-hi. Com a resultat d’aquest treball s’han definit una sèrie de criteris i propostes d’actuació per a integrar la perspectiva de gènere en la seva tasca quotidiana amb nenes i nens.

 


Projecte "A Barberà, nenes i nens des del bressol aprenen a cuidar-se i a cuidar. Coeducació a la xarxa de llars d’infants públiques municipals de Barberà del Vallès"


Ajuntament de Barberà del Vallès

Curs 2010-11 


Aquest ha estat un projecte d’investigació – acció coeducativa en la que han participat les sis llars d’infants públiques municipals de la ciutat. Aquest projecte ha tingut com objectiu formar i sensibilitzar les educadores de les llars d’infants per tal d’introduir la coeducació com a eix transversal de la seva tasca educativa. Hem treballat la coeducació mitjançant la cura i millora dels jardins escolars ja que afirmem que aquests tenen un alt valor educatiu i per tant volem que afavoreixin les relacions interpersonals i amb l’entorn per a desenvolupar valors com la responsabilitat, el respecte i l’autonomia en l’ús i la cura de forma transversal. Hem partit de l’anàlisi i la observació del joc ‘lliure’ al pati de l’escola per poder paral·lelament aplicar la investigació-acció participativa en diferents espais i àmbits de les llars d’infants.

 
Projecte "La coeducació: un model d’intervenció per a la millora integral de la pràctica educativa
"

Ajuntament de Castelldefels

Curs 2011-12

El projecte es basa en la formació i assessorament en coeducació al professorat dels diferents centres per tal de dotar-los d’eines per a identificar les diferents formes de sexisme presents en l’àmbit escolar que es poden traduir en la creació de relacions abusives i d’exclusió. A partir d’aquí, hem treballat per oferir eines al professorat per tal de transformar la pràctica educativa en una pràctica coeducativa que permeti oferir a nois i noies uns models de feminitat i masculinitat positius capaços de crear identitats respectuoses i unes relacions no discriminatòries.

 


Gimcana “Un Sant Jordi diferent”. Taller de sensibilització d’infants i famílies vers les discriminacions sexistes presents als contes i tradicions

AMPA CEIP Reixac

Abril 2012

Aquesta activitat és una gimcana lúdica que té com a eix d’animació la Llegenda de Sant Jordi. La gimcana consta d’una sèrie de proves que cada grup realitza per separat, més una prova final que per a ser realitzada necessita de la participació de totes les persones de tots els grups. Les proves i la dinàmica de la gimcana treballen des d’una perspectiva de gènere, tenint en compte valors com la cooperació i la solidaritat. Al final de les proves cada grup obté una història diferent i conjuntament famílies i infants parlem al voltant dels diferents rols que adopten els personatges a les diferents històries. Una activitat lúdica i educativa per a treballar amb infants i amb famílies sobre la importància dels contes en la socialització dels infants.



Taller "
Les joguines no són sexistes, i tu?"
Taller sobre els valors i la influència de la publicitat en l’elecció de joguines

Ajuntament de Barcelona – Districte d’Horta-Guinardó

2011, 2012

Hi ha joguines per nenes? I joguines per nens? O totes les joguines són per a tothom? En aquest espai de tertúlia analitzem diferents anuncis publicitaris per veure com influeixen en els desigs de nenes i nens així com en el de les famílies. Debatent al voltant dels els valors que potencien unes i altres joguines, en les pors i prejudicis sexistes que tenim les persones adultes més que els infants, i en com podem educar en igualtat per prevenir la violència de gènere. Amb una metodologia participativa creem un espai de tertúlia i debat sobre com influeix la publicitat en els desigs dels nostres filles i fills, precisament en l’època de Nadal on hem de decidir què regalem i què no.

 
 
Curs d'assessorament en coeducació a les coordinadores pedagògiques i referents en coeducació per a la transversalització de la perspectiva de gènere als documents interns de centre

Ajuntament de Barberà del Vallès

Curs 2011-12 i 2012-13

Aquest projecte ha donat continuïtat a l’iniciat el curs 2010-11. En aquest cas l’objectiu ha estat aprofundir en la transversalització de la coeducació a les programacions didàctiques i documents interns de centre, per tal de definir un marc que orienti amb perspectiva de gènere totes les actuacions i activitats realitzades des de les llars d’infants.


 
Projecte "Coeducació: de la teoria a l’acció. Cursos d’aprofundiment en coeducació per a primària i secundària"

Ajuntament de Castelldefels i Diputació de Barcelona

Curs 2012-13

Amb aquest curs d’aprofundiment en coeducació, passarem de la teoria a la pràctica; un cop descobertes algunes de les desigualtats per raó de gènere presents a l’àmbit educatiu, oferirem eines i recursos per tal d’implementar-los a l’aula i transformar les practiques quotidianes en veritables pràctiques coeducatives.



Projecte pilot de coeducació per als nivells de primària i secundària: diagnosi, sensibilització-formació i acció.


Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Curs 2012-13

Aquest projecte parteix d’una primera fase en que realitzarem diagnosi en matèria d’igualtat per tal de descobrir les desigualtats per raó de gènere presents a un centre educatiu de primària i un de secundària. A partir d’aquesta diagnosi s’elaborarà un paquet formatiu de professorat i famílies ajustat a la realitat de cada centre per tal de dissenyar propostes d’intervenció dirigides a modificar alguns elements diagnosticats i finalment, elaborar un projecte coeducatiu de centre que permeti definir unes línies clares i concretes de la intervenció coeducativa al centre.